Kui rääkida iluvaldkonnast, siis see on täpselt see, millest olen oma koolitustel õpilastele ning töötajatele rääkinud: tuleb hinnata ja armastada oma tööd, kliente ning kolleege, hoida hügieeni ja tekitada endale püsiklientuur, kes oleks su igapäevane leib.

Kui sa tunned, et sa seda ei suuda, siis see töö ei ole sulle ja sa pead oma elus tegema vajalikud muudatused. Hetkel aga teeb seda kõigi eest COVID-19 ja sellele järgnev majanduslik olukord.

T&M Ilusalong/TM Koolituskeskus elas 2008. aastal üle suure rahanduskriisi. Mõistagi oli kurb kuulda, kuidas head kolleegid pidid jäädavalt uksed sulgema — tol ajal lõpetas tegevuse ligikaudu 40 salongi. Siis oli aga vähemalt teada, milles asi. 2020. aasta majanduskriis on aga globaalne, mis teeb olukorra mitu korda hullemaks. COVID-19 paneb i-le täpi peale: istume justkui pommi otsas.

Mida tähendab see kõik ilutegijale?

Kõik, kelle ilusalongid on üles ehitatud turistidele, on suure tõenäosusega määratud haamri alla, kuna piirid on teadmata ajaks kinni. Kel puuduvad tagavarad ning võimalus võtta välja dividende, peavad ilmselt seekord kahjuks tunnistama põrumist.

Järgmiseks kodused ilutegijad. Sama „südamlikult“, nagu nad on maksumaksja arvelt liugu lasknud, makse maksmata, rääkimata oma firma registreerimisest, ei naase ka nende kliendid praeguses olukorras nende juurde ning teevad broneeringuid, arvestades eeskätt oma pere rahalist hetkeolukorda. Ma ei väida, et kõik kodused tegijad on läinud sellist teed. Tean ilutegijaid, kellel on korteris üks tuba nagu salong: tööd tehakse kindlatel kellaaegadel, et lapsed klienti pikali ei jookseks ega kodus telekat vaatav mees ebamugavust tekitaks. Sellised tegijad maksavad ka makse ja neilgi on oma klientuur. On normaalne, et me kõik alustame kusagilt ja jõuame kuhugi.

Löögi all on aga just sellised ilutegijad, kes ei oska hoida oma klientuuri ja kel on iga päev uus klient. Nemad põruvad erinevatel põhjustel: nad kas hilinevad järjepidevalt, hügieen on olematu või jätab suhtumine vajaka. Tahan siinkohal rõhutada: iluvaldkonnas klientuuri kogumine on raske! Statistika on näidanud, et see võib aega võtta isegi kuni 2 aastat.

Vee peale peaksid jääma kõik need, kes on kahe jalaga maas ja mõelnud üks-kaks sammu ette. Kaitstud pole meist keegi. Kergem on neil, kelle koolituskeskused on teinud broneeringuid ette ning kelle kliendid on juba aegu ette kinni pannud — ning kes teavad, et tema klient ei kao kuhugi, isegi kui kunstküüned on kasvanud nii pikaks, et võib puu otsa ronida, või ripsmed ära tulevad. Sellised püsikliendid tulevad ikka teie juurde, kuna te olete neid armastanud ja hoolite neist.

Kuidas hoolitseda oma kliendi eest?

Siinkohal annan mõned nõuanded.

  • Ole kohal varem kui su klient. Ära tekita olukorda, kus sa tuiskad uksest sisse alles siis, kui klient juba ootab sind. Kui mingil põhjusel peaks juhtuma, et hilined, siis helista alati isiklikult oma kliendile (juhul, kui sul pole palgatud administraatorit).
  • Valmista oma töökoht ette enne kliendi saabumist.
  • Mine oma kliendile ise vastu, ütle „Tere!“, palu sussid jalga panna ja minge koos kohta, kus teenust osutad.
  • Jäta iga kliendi vahele vähemalt 10 minutit aega, et jõuaksid uue kliendi jaoks töökoha ette valmistada. On kliente, kes jõuavad varem ja tulevad ukse juurde seisma — sellisel juhul palu julgelt ning viisakalt, et klient ootaks eesruumis. Võin kindel olla, et sellele samale kliendile ei meeldiks, kui talle hoolitsust pakkudes suheldakse samal ajal järgmise kliendiga.
  • Endast lugupidaval teenindajal on seljas tööriided ning ees põll, kummikindad ja mask.
  • Tööpind on alati puhas.
  • Kõik vajalikud hügieenitarvikud on olemas ja ka kasutuses.
  • Kui kliendil on sünnipäev, soovi talle õnne!
  • Selgita alati, mida töö käigus teed.
  • Pange alati ka uus aeg, et klient tunneks end hoituna.


Kas ka meie ilusalong on kinni?

Jah, ka T&M Ilusalong/Koolituskeskus on hetkel kinni. Ma arvan, et olime esimesed või vähemalt esimeste seas, kes selle sammu astus. Tallinna esinduse Facebooki lehel suunasime juba neljapäeval, 12.03 tähelepanu sellele, kuidas enne salongi sisenemist tegutseda. Reedel, 13.03 oli salong juba kinni ja laupäeval andsime sellest ka avalikult ning ametlikult teada.

T&M Ilusalong/TM Koolituskeskus on haridus- ja teadusministeeriumis registreeritud koolitusi pakkuva ettevõttena. Sellega seoses laienevad kõik riiklikud määrused ja ettekirjutused ka meie koolituskeskusele ja me oleme kohustatud nendest kinni pidama. Alates 16.03 lükkuvad kõik TM Koolituskeskuse koolitused kaheks nädalaks edasi.

Tallinna, Pärnu ja Soome esindus sulgeb hetkel uksed üheks nädalaks, kuid hoiame nii end kui ka kliente uudistega kursis.

Kurb on see, et me räägime hetkel ühe kuni kahe nädala pikkusest tööpausist ja juba on ilutegijad jooksnud kahte leeri: need, kes teevad tööd, ja kes mitte. Ma panen käe südamele ja ütlen sisimas: ma saan aru iluteenindajatest, kes peavad end ja võib-olla ka väikelast üksi ülal hoidma, keda ei toeta ei elukaaslane ega pere. Kui taskus on 10€, siis on see äärmiselt keeruline ja muidugi ka nukker.

Selge on see, et ühel hetkel peame kõik oma tavapärase töötempo juurde tagasi minema. Telefonid helisevad meil samamoodi nagu varem, samuti registreerime inimesi koolitustele nagu varem, aga seda alates aprillist.

Jah, käesolev olukord tähendab kõigi iluteenindajate graafiku sassiajamist väga suurel määral. Aga me peame ka mõistma, et kehtestatud piirangute peamine eesmärk on hoida ära viiruse levikut. Meie kõigi tervis on ilmselgelt kõige tähtsam aspekt ja me peame tegema kõik endast oleneva, et säiliks turvaline keskkond ning saaksime võimalikult kiiresti pöörduda tagasi oma tavapärase elu juurde. Minul isiklikult tähendab see graafiku nihkesse minekut kahe kuu jagu, aga ma olen positiivselt häälestatud ja tahan, et me kõik õpiksime sellest midagi. Õpiksime üksteist paremini hoidma, et saaksime panna enda jaoks prioriteedid paika.

Nagu ma juba eespool mainisin: inimesi mõjutatakse sünteetiliselt. Ärge minge sellega kaasa.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena