Kas sinu unetus on hormonaalne?

 (2)
Kas sinu unetus on hormonaalne?
Scanpix

Arvatakse, et unehäired on vanema põlvkonna või liiga pingelise elurütmi tunnuseks. Ometi võivad unetuse põhjustada ka hormonaalsed tõrked organismis. Kuidas siis nendega toime tulla?

1. Kilpnäärme probleemid

Jutt käib hüpertüreoosist ehk kilpnäärme ületalitusest. Sisemiste probleemide tõttu hakkab kilpnääre liiga palju hormoone tootma. Selle tulemusel kiirenevad ainevahetusprotsessid, mis sunnivad naist elama eriliselt pingelises rütmis. Siit ka suurenenud ärrituvus, rahutus ja unetus.

Sageli ei suuda naine pikka aega uinuda ning ta on sunnitud abi paluma psühhoterapeudilt või siis koguni psühhiaatrilt. Tihtipeale langetatakse sellistele patsientidele ekslik diagnoos ning asutakse ravima depressiooni.

Et sellist segadust vältida, tasub kontrollida kõikvõimalikke unetuse põhjusi. Kilpnäärme ületalituse kindlakstegemiseks piisab vereanalüüsist. Nii saab arst olukorrast selge ülevaate.

Paraku pole liialt aktiivset kilpnääret sugugi nii lihtne„rahustada“. Kui probleemiks on hormoonide ületootmine, siis on tänapäeval olemas ravivahendid, mis blokeerivad liigsete hormoonide hulga moodustumist ning normaliseerivad kilpnäärme tööd.
Kui aga on tekkinud kilpnäärme tuumor, tuleb rakendada juba hulga tõsisemaid meetodeid, milleks on ravi radioaktiivse joodiga või operatsiooni.

2. Östrogeeni nappus

See hormoon ei vastuta üksnes naise reproduktiivse sfääri elundite eest. Östrogeen mõjutab ka naha, juuste ning luude seisundit, aga ka kesknärvisüsteemi funktsioneerimist.

Meie ajus on suur kogus erilisi retseptoreid, mis on „häälestatud“ veres tsirkuleerivatele östrogeenidele. Kuni neid piisab, tunneb naine end hästi. Kui aga munasarjad hakkavad tootma vähem hormoone, annavad närvilõpmed endast kohe märku ning rikuvad une.

Traditsiooniliselt tabavad sellised ebameeldivused naisi menopausi saabumise ajal. Nendest saavad esimesed läheneva kliimaksi ettekuulutajad. Samas pole sugugi reegel, et patsientidel ilmneb otsekohe unetus. Osad naised tunnevad, et neil on iga korraga ikka raskem uinuda. Teised aga, vastupidi, jäävad õhtul kohe magama, kuid ärkavad kella juba 4-5 ajal hommikul.

Östrogeenide hulga vähenemise tõttu lüheneb ka niinimetatud sügava une faas, mille tulemusena organism ei puhka öösel enam korralikult välja. Hommikul on enesetunne halb ning väsimus kallal. Sellised emotsioonid halvendavad aga omakorda und. Ning ongi käes suletud ring, millest kuidagi välja ei saa.

Probleemi aitab välja selgitada günekoloog, kes määrab ka vajaliku ravi. Mida varem arsti poole pöörduda, seda lihtsamalt ja kiiremini saab murele lahenduse.

Reeglina loodavad patsiendid ravikuuri alustades momentaalsele efektile. Kui siis ravi kohe ei mõju, satutakse paanikasse ning otsitakse abi unerohtudest. Unerohud aga võivad tekitada harjumuse.

Parem oleks meelde tuletada vanu häid viise unetuse vastu võitlemiseks. Õhtuti tuleks minna jalutama ning enne magamaheitmist juua rahustavaid taimeteesid. Ära ei maksa unustada ka sporti.

3. Diabeet

See on veel üks probleem, mis otseselt mõjutab naise närvisüsteemi seisundit. Kusjuures taolisi häireid esineb enamasti esimest tüüpi suhkrutõve puhul.

Teadlased ei suuda veel täpselt ära seletada, miks insuliinipuudulikkus kutsub esile unetuse. Ühe teooria kohaselt tekivad antud hormooni nappuse tõttu ajus teatavad biokeemilised muutused. Selletõttu võib halveneda tähelepanuvõime, mälu ja ka uni.

Et tagasi saada oma öine rahu, tuleb eelkõige normaliseerida suhkru tase veres. Selleks tuleb väga täpselt täita arsti poolt määratud ravi ning teha õigeaegselt vajalikud uuringud.

Allikas: Naise tervis 7'2010