Tervislikud töökohad — vähem stressi: puhkamiseks tuleb osata aega võtta


Puhkus, rand
Puhkus, randFoto: Panther Media, Scanpix

Tervislike töökohtade kampaania “Vähem stressi” annab üle-euroopalise tööohutuse ja töötervishoiu nädala puhul iga päev nõu, kuidas ise tööstressiga võidelda. Üks olulisemaid lahendusi tööstressi maandamisel on piisav ja regulaarne puhkus.

Töö- ja puhkeaja jaotusel ööpäevas on otsene mõju inimese tervisele. Terviseuuringute andmed on kõnekad: inimesed, kel pole õnnestunud mitme aasta vältel puhkust välja võtta, kannatavad sagedamini rasvumise, diabeedi ja ärevushäirete all, suitsetavad rohkem ning surevad kolmandiku võrra suurema tõenäosusega südamerikke tõttu. Seega pole puhkus lihtsalt luksus — see on hädavajalik tervise hoidmiseks ja taastamiseks. Ka kõige paremad töötajad vajavad aega, et puhata.

Tööstress on luu- ja lihaskonna haiguste järel esinemissageduselt teine tööga seotud terviseprobleem Euroopas. Kuid vähene puhkus mõjutab ka tööd. Väsinud töötaja kulutab sama töö tegemiseks rohkem aega, teeb sagedamini vigu, mis vajavad hiljem parandamist, ning on loominguliselt vähem produktiivne. Väsimus võib põhjustada ka tööõnnetusi ning pideva väsimusseisundi tagajärjel võib saada koguni kutsehaiguse. Uuringud näitavad, et 50–60 protsenti kaotatud tööpäevadest on tingitud tööstressist ja psühhosotsiaalsetest ohuteguritest.

Seotud lood:

Kampaania „Tervislikud töökohad — vähem stressi“ annab viis praktilist soovitust, kuidas puhkehetki igapäevaselt enda laadimiseks kasutada:

- Piisav uni on oluline — maga öösel vähemalt 7-8 tundi.

- Kasuta tööpäeva jooksul ette nähtud puhkepause. Iga kuue töötatud tunni kohta on töötajal õigus puhata vähemalt 30 minutit, kuid tööandja võib puhkepause pakkuda ka rohkem.

- Luba endale lõunapaus, kus ei ole kohta nutitelefonile ega sülearvutile.

- Ära võta tööd endaga kõikjale kaasa. Kodu ei ole koht, kus arutada või mõelda töömõtteid. Luba tööalastel teemadel kontorisse jääda — nii suurendad märkimisväärselt ka oma efektiivust.

- Pea tööga vahet — 24-tunnise ajavahemiku sisse peab jääma 11 tunni ulatuses järjestikust puhkeaega. Nädalas peaks aga olema 48 töövaba tundi järjest.


Teavituskampaaniat „Tervislikud töökohad — vähem stressi“ koordineerib Euroopa Tööohutuse ja Töötervishoiu Agentuuri (EU-OSHA) Eesti koordinatsioonikeskus koostöös Tööinspektsiooniga. Lähemalt saab lugeda kampaania kodulehelt http://www.healthy-workplaces.eu/et