Test: Seljata stress!

 (4)
Väsinud
Corbis/Scanpix

Stressist on saanud tänapäeva hullumeelses maailmas meie pidev kaaslane ning igaüks võib aeg-ajalt sattuda olukorda, kus on praktiliselt võimatu rahu säilitada. Küllap on sind korduvalt imestama pannud asjaolu, kui külmavereliselt mõned inimesed on võimelised igasuguses ekstreemolukorras tegutsema ning millise väärikusega sealt väljuma, samas kui teisi niidab jalust tühine riid kolleegide või lähedastega. Kas on tegemist mingi kaasasündinud psüühika eripäraga või on selline tulemus saavutatud sihiteadliku tööga iseenda kallal?

Vastanud allpool toodud lihtsa testi küsimustele, saad teada, kas sul on sisemisi reserve, et seista vastu stressile ning kas oled võimeline kriitilistest olukordadest üle saama.

1. Tänaval jookseb sulle vastu tohutu suur koer. Sa…

a) jääd seisma, hirm on su sõna otseses mõttes halvanud
b) jätkad oma teekonda, kuid jälgid hoolega võõra looma käitumist
c) ei pööra talle tähelepanu ning astud rahulikult edasi.

2. Oled supermarketis ning kuuled teadet, et hoonest tuleb viivitamatult lahkuda. Sina…

a) laskumata detailidesse, tormad väljapääsu poole
b) püüad rahulikult, ilma paanikata lahkuda
c) püüad välja selgitada, mis siis ikkagi juhtus, ning mõistnud, milles asi, hakkad tegutsema.

3. Telefoniga kõneldes tekkis sul kaasvestlejaga konflikt. Sa…

a) katkestad kõne, andes mõista, et see pole telefonijutt
b) püüad pehmendada tekkinud lahkhelisid ning lõpetad kõne nii, et kõik osapooled jääksid rahule
c) viskad vihaselt, kõnet lõpetamata, toru hargile.

4. Said ootamatult kirja oma sugulastelt. Mida teed?

a) Loed selle kohe läbi lootuses, et seal on sulle meeldivaid uudiseid.
b) Paned mõneks ajaks kõrvale, kartes, et seal on ebameeldivaid uudiseid. Alles siis, kui kõik tööd on tehtud, tõmbud omaette ning avad ümbriku.
c) Loed kirja kohe läbi, mõtlemata selle sisule.

5. Hilinedes tähtsale kohtumisele, satud liiklusummikusse. Sinu reaktsioon?

a) Oled vihane ning helistad, et oma hilinemisest teatada.
b) Oled rahulik, teades, et „tiibu ei kasva sulle niikuinii”.
c) Oled kuri enda peale, et nii kaua aega duši all veetsid ning soengut seadsid, selle asemel, et tund aega varem välja sõita.

6. Nähes pealt õnnetusjuhtumit, sa…

a) annad kannatanule esmaabi ning kutsud välja kiirabi ja politsei
b) seisad rahvasummas, et kõike lihtsalt pealt vaadata
c) ehmunud juhtunust, lahkud võimalikult kiiresti sündmuskohalt.

7. Millise arvamusega hirmust oled valmis nõustuma?

a) „See, kes ei tunne hirmu, ei ole võimeline tundma rõõmu selle võitmisest”.
b) „Inimesed, kes tegutsevad hirmu mõju all, on tavaliselt ettenägelikumad”.
c) „Ükski mure pole nii suur, kui hirm selle ees”.

8. Asudes uuele töökohale, sa…

a) oled hirmsasti närvis, ei suuda uinuda ning võtad rahusteid
b) oled närvis, kuid väliselt säilitad rahu, sest ei näe kohavahetuses midagi ebatavalist
c) tunned end enesekindlalt.

TULEMUSED

Arvuta punktid alljärgnevat tabelit kasutades.

1234567 8
A11231321
B22313212
C33122133

8-13 punkti: Stress on sinu sage külaline, oled loomult impulsiivne. Võta tähtsaid otsuseid vastu vaid siis, kui hinges on rahu ja tasakaal. Püüa eemal olla igasugustest konfliktidest, vastasel korral on suur tõenäosus, et käitud järelemõtlematult.

14-19 punkti: Mitte alati ei suuda sa teravaid nurki vältida, kuid kriitilistes olukordades on su organismil õnneks olemas varjatud reserve. Reeglina seisad julgelt vastu stressile, lahendades raskest olukorrast väljatulnuna keerulisi ülesandeid. Sellega seoses tuleb sulle meelde tuletada:” Nutikas inimene teab, kuidas raskusi ületada, tark — kuidas neid vältida”.

20-24 punkti: Oled väga rahulik inimene, see on tänapäeval lausa haruldus. Ebameeldivates olukordades tegutsed kaalutlevalt ja külmavereliselt.