Väike tervisetest

 (14)
Peavalu, stress
Corbis/Scanpix

Te võib-olla teete kõik suured asjad õigesti — käite korrapäraselt arsti juures, võimlete mitu korda nädalas, iga toidukorraga sööte aed-, juur- või puuvilja. Kuid te ei pruugi aru saada, kui tähtsad on näiliselt väikesed otsused, mida te iga päev teete. Viimased teaduslikud tõendid näitavad, et kui valite vale viisi näiteks peavalude leevendamiseks või masendusest ülesaamiseks, mõjutab see teie tervist ja kulutab ka kallihinnalist aega.

Mõned näited, kuidas päästa oma tervist. Testige end, kas käitute õigesti, kui tervis kipub käest ära minema.

1. Te tunnete, et gripp on tulemas — kehas on valu, nina on kinni, kurgus kriibib. Te ei tea, kas:

A — kugistada alla 500 milligrammi C-vitamiini
B — minna arsti juurde ja paluda antibiootikumi
C — liguneda soojas vannis

PARIM VASTUS ON C.
Lõdvestav tegevus, nagu soe vann, alandab stressi ja suurendab immuunsust, nii et te ei jää väga haigeks. Uurimuses, mis tehti Carnegie Melloni Ülikoolis, näitasid teadlased, et grippi haigestunutest olid halvimad näidud neil, kes olid enim stressis. Vanni teine hea külg — aur aitab lõdvendada verekuhjumist. Selle asemel, et tarvitada vitamiini C, mis vastavalt viimastele uurimustele ei aita, proovige tsinki. Üks hiljutine uurimus Clevelandi Kliinikus näitas, et tsinki sisaldava ninaaerosooli kasutamine neli korda päevas alates esimestest gripimärkidest, kiirendas tervenemist kahe päeva võrra ja haigussümptomid olid kergemad. Võrdselt mõjub, kui tarvitate 50 mg tsinkglükonaadi pastille 3 päeva jooksul (tsink-glükonaat on kõige kasulikum tsingi vorm). Ärge küsige arstilt antibiootikume — need ei aita viirusnakkuse puhul.

2. Te olete öösel maganud ainult 5 tundi ja olete vähesest magamisest täiesti uimane. Kui töös tuleb 20minutiline vaheaeg, te:

A — sulete kontori ukse ja teete lühikese uinaku
B — lähete välja kiirele jalutuskäigule
C — haarate ergutite järele

PARIM VASTUS ON A.
Uurimus, mis on avaldatud ajakirjas Sleep, leidis, et vabatahtlikest, kes magasid öösel ainult neli tundi, olid virgemad ja tulid tööga paremini toime need, kes tegid väikese 15 min uinaku pärast keskpäevaeinet. Ärge siiski tukkuge kauem kui 20 minutit, see võib teha teid jõuetumaks. Kui lühike uinak ei tule kõne alla, tuleks valida võimlemine. Uurimused näitavad, et 10 minutit kiiret kõndi varustab teid energiaga kaheks tunniks. Vältige lühiaegse toimega mõjureid nagu kofeiin või suhkur. Mõlemad ajutiselt ergutavad, aga pärast mõju lahtumist jätavad teid maha veel unisemana kui enne.

3. Nagu kellavärk tabab teid kohutav peavalu iga päev kell kolm pärast lõunat. Teie otsused:

A — võtta valuvaigistit
B — juua kohvi
C — süüa kerge eine, näiteks õun ja mõned viilud juustu

PARIM VASTUS ON C.
Pärastlõunased peavalud on sageli hüpoglükeemia (madal veresuhkur) märk. Seetõttu on hea süüa väike eine, mis sisaldab nii süsivesikuid kui valku. Kui olete peavalu leevendamiseks tuge otsinud ravimitelt või kofeiinilt rohkem kui kaks korda nädalas, siis suurendab see ohtu, et välja areneb igapäevane peavalu.