Tervise Arengu Instituudi alkoholi ja tubaka valdkonna vanemspetsialist Anna-Liis Veerpalu soovitab nikotiinisõltuvusest vabanemiseks erinevaid tõendatud ja efektiivseid strateegiaid.

Nikotiinisõltuvuse seljatamise kõige keerulisem osa on nikotiinitoodetest loobumise otsuse tegemine ning esimesed neli päeva. „Esimese sammuna soovitaksin kõigile nikotiinist loobujatele teha endale kindel plaan – kirjutada üles põhjused loobumiseks, anda loobumisest teada lähedastele ja töökaaslastele ning eemaldada ümbrusest kõik nikotiinitooted ja nende tarvitamisega seotud esemed. Võõrutus võtab keskmiselt aega 8–10 nädalat, loobumine tervikuna on aga veelgi pikem protsess, mis kestab esimesest nikotiinivabast päevast kuni aasta aega. Esialgu tasub aga endale seada väiksemaid jõukohaseid eesmärke, millest edasi nikotiinivaba aasta ja seejärel nikotiinivaba elu poole liikuda,“ soovitas Tervise Arengu Instituudi spetsialist Anna-Liis Veerpalu.

Ära kannata üksi, küsi nõu ja abi!

Nikotiinisõltuvuses inimese jaoks on nikotiinitoodete mahajätmine keeruline väljakutse. Libastumisi aitab ennetada see, kui loobujat ümbritsevad toetavad inimesed, kelle ees end vastutavana tunda või kes ka ise samal teekonnal on. „Nikotiini tarvitamine ei mõjuta vaid tarvitajat ennast, vaid ka tema lähedasi. Lisaks passiivse suitsetamise kahjulikule tervisemõjule – ja see ei puuduta ainult sigarettide suitsetajaid, vaid ka e-sigarettide veipijaid! – kulub nikotiinitoodete ostmisele palju raha, mille eest võiks hoopis pere või sõpradega midagi toredat teha. Pereliikmed ja lähedased, kes sõltuvuse varjukülge mõistavad, sobivad tugiisikuteks hästi. Head nõuandjad on aga ka inimesed, kes ise samade väljakutsetega silmitsi seisavad. Näiteks Facebookist leiab grupi „Nikotiinivaba“, mis pakub igapäevast tuge ja nõuandeid, kuidas loobumiseks ettevalmistusi teha, raskusi ületada ja motivatsiooni hoida,“ ütles Veerpalu.

Veerpalu soovitas julgelt pöörduda ka tervishoiutöötajate poole, kes saavad lisaks psühholoogilise toe pakkumisele koostada raviplaani ning nõustada nikotiini asendusravi vajaduse ja võimaluste osas. „Nõustamiseks võib pöörduda apteekri või oma perearsti poole, kes oskavad loobumisteekonnal kasulikke nõuandeid jagada. Põhjalikku nõustamist koos raviplaaniga saab aga tubakast loobumise nõustamiskabinettidest, kuhu soovija ise pöörduda saab, vajalik on vaid eelregistreerimine. Soovitan nõustamist kõigile, kes plaanivad loobumise teekonna ette võtta – see on tõestatult üks tõhusamaid meetodeid sõltuvusest vabanemiseks,“ kommenteeris Veerpalu.

Nikotiinist loobumise nõustamisprotsess koosneb 5–6 seansist ning on kõigile tasuta. Lähima nõustamiskabineti leiab tubakainfo.ee leheküljelt.

Tugeva sõltuvuse korral tuleb keha harjutada järjest väiksemate nikotiinidoosidega

Kui sõltuvus on nii tugev, et ainult suurest tahtest nikotiini maha jätmiseks ei piisa, tasub kaaluda erinevate ravivõimaluste kasutamist. „Nõustaja abiga tuleks paika panna sobiv plaan. Apteegi käsimüügist on võimalik soetada nikotiiniplaastreid ja -nätse, mis aitavad keha harjutada järjest väiksemate nikotiinidoosidega, misjärel saab lõpuks kõigist nikotiinitoodetest täielikult loobuda. Raskematel juhtudel võib kasu olla ka retseptiravimitest,“ ütles Veerpalu.

E-sigarette ega teisi nikotiinitooteid Veerpalu loobumisel kasutada ei soovita. „Nende toodetega ei käi kaasas professionaalset juhendamist ega kontrollitud annuseid. Pigem võivad e-sigareti kasutajad võrreldes sigareti suitsetajatega enese teadmata rohkemgi nikotiini tarbida, kuna e-sigaretist jätkub kauemaks kui tavalisest sigaretist ning korraga annustatav nikotiinikogus ei ole hästi kontrollitav. Parem valik ei ole ka huuletubakas, mis on limaskestaga pikas kontaktis ning seeläbi jõuab kehasse tõenäoliselt rohkemgi närvimürki kui suitsetades,“ hoiatas spetsialist.

Rohkem nõuandeid nikotiinist loobumiseks leiab Tervise Arengu Instituudi lehelt www.tubakainfo.ee.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid