„Üks päev keeruline aeg lõpeb, praegu aga peame varuma kannatlikkust ning leidma lahendusi, kuidas tekkinud olukorraga hakkama saada,“ ütleb Südameapteegi proviisor Olesja Kuznetsova ja soovitab sel aasta võtta tempo maha, ära jätta suuremad pidutsemised ja nautida oma kõige kallimate, pere ja lähedastega kvaliteetselt aega.

Tee õige toiduvalik

Sööge regulaarselt kolm põhitoidukorda ja kaks kuni kolm vahepala päevas. Ärge liialdage kogustega! Üsna lihtne viis kontrollida oma toidu kogused on jälgida „taldriku reeglit“. Serveerige poolele taldrikule värsket salatit või hautatud/aurutatud köögivilju, veerand taldrikust täitke riisi, tatra, kinoa või täisterapastaga ning veerandile taldrikule jätke ruumi umbes endale peotäie suurusele liha või kala tükile. Menüüs võiks suurendada köögiviljade osakaalu ning vältida jahukastmeid ja rafineeritud toite. Lihale võiks eelistada kala ja salatisse lisada külmpressitud õli. Parim magustoit on puuvili.

Vahepaladeks sobivad suurepäraselt puuviljad, pähklid, seemned, aga ka mõni värske salat või smuuti.

Piduliku õhtusöögi söömisega ei tohiks alustada ega lõpetada liiga hilja, vaid sättida see tavapärase õhtusöögi ajale. Sellega väldib ülesöömist, raskustunnet kõhus, kõhupuhitust ning magamishäireid.

Kui kõhupuhitus või probleemid seedimisega on siiski tekkinud, aitab ebameeldivust kõhus leevendada simetikoonisisaldavad preparaadid, seedeensüümid või artišoki preparaadid.

Joo piisavalt vett

Kõlab igava soovitusena, aga puhta vee tarbimine on väga oluline. Veepuuduse korral tunneme end tihtipeale näljasena ning kipume sööma rohkelt ebatervislike toite ja suhkruid. Sageli üritame ennast turgutada liigse kohviga. Iga kord, kui tuleb isu järjekordse küpsise järele, tasub esialgu juua klaas vett.

Piirake alkoholi ning karastusjookide tarbimist. Need sisaldavad tühjasid karoleid ning neil puudub igasugune toiteväärtus. Poe mahladele võiks eelistada värskelt pressitud mahlasid. Peolauale on hea asetada kannuga vett, millesse omakorda sobib maitseks ja silmailuks lisada marju ning sidruni või apelsini viilud.

Maga öösel korralikku und

Piisav uni on hädavajalik hea tuju, tervise ja hea väljanägemise jaoks – täpselt see, mida jõuluks ja aastavahetuseks ihkame. Vähene magamisaeg avaldab halba mõju hormoonide sünteesile, millega võib kaasneda meeleolu- ja kohanemisvõime häired ning madal pingetaluvus.

Lisaks seostatakse vähest magamisaega suurenenud söögiisuga, mõjutades kahe hormooni, leptiini ja greliini sünteesi. Greliin on seedetraktist vabanev hormoon, mille toimel tekib näljatunne ja söögiisu. Greliini tase on kõrge enne söömist, kui kõht on tühi ning läheb madalaks pärast einet. Leptiin on rasvarakkudest vabanev niinimetatud „küllastumuse hormoon“, mis vastupidi greliinile pärsib söögiisu ning annab kehale täiskõhutunde.

Vähese une korral sünteesib keha rohkem greliini ja vähem leptiini, mille tulemusena ainevahetus aeglustub, söögiisu tõuseb ning võib pikas perspektiivis põhjustada ülekaalu.

Lisaks söögiisu reguleerimisele tugevdab kvaliteetne, vähemalt kaheksa tunnine uni immuunsust ning aitab organismil võidelda viiruste ja infektsioonidega.

Püsige pühadel aktiivsed

Liikumine parandab meeleolu ja vähendab depressiooni, ärevust ja stressi. Regulaarne kehaline aktiivsus tugevdab immuunsust ning tõstab energiataset. Meelepäraseks tegevuseks võib olla nii jooksmine, ujumine kui tantsimine Pole tähtis, kui pikk või intensiivne on treening, lühike 20 minutit treening on igal juhul parem kui vahele jäätud trenn. Ei pääse jõusaali? Tee päevas 10 000 sammu.

Lähedastega loodusesse

Pole vaja terve õhtu viibida kinnises ruumis laua taga söömas (eriti tänapäeva olukorras). Pange soojalt riidesse ning minge oma lähedastega õue, parki või metsa lõbutsema. Öeldakse, et naer on parim ravim ja selles on tõepõhi all. Naerust vabaneb ajus endorfiine, mis aitavad maandada stressi ning isegi vähendada valu.

Naerdes ahmime õhku, hingamine muutub kiiremaks ja annab meie kehale rohkelt hapniku. Näo ja keha lihased venivad, pulss ja vererõhk natuke esialgu tõusevad, kuid langevad seejärel normaalsele tasemele, võimaldades veresoontel laieneda ja verel kergemini voolata ning tuues kudedesse rohkelt hapnikku.

Tervislikud kingitused apteegist

Jõuludeks soovitab apteeker kinkida oma lähedastele tervist ning soetada kasulikke preparaate, mis aitavad tugevdada immuunsust ning võidelda viirustega: D-vitamiin, C-vitamiin, Zn, oomega-3, sipelgapuukoore, küüslaugu-, punase päevakübara preparaadid.