Mõistlik on suhtest lahkuda kohe, kui ilmnevad esimesed ohumärgid. Suhteekspert teeb selgeks, millised need täpselt on — arvestades, kui paljudes suhetes esineb erinevaid vägivallavorme, ei ole neid alati ise kõige lihtsam märgata.

Ameerika psühhoterapeut Jenn Mann avaldab allikas InStyle seitse erinevat ohumärki, mis viitavad suhtes aset leidvale vaimsele vägivallale.

1. Pidevad ähvardused

See võib alata vaikselt ja tunduda leebena — kui sa ei tule oma sõbrannade õhtult lubatud kellaajal koju, jääb laupäevane spaasse minek ära. Aga ähvardustel ja manipulatsioonil ei ole õiges ega tervislikus paarisuhtes kohta. Mõtle hoolega järele, ega sinu partner ei ole üks neist, kes ultimaatumeid esitab?

2. Koledate nimedega sõimamine

Kui sinu kallim kaotab tülitsedes enesevalitsuse ja ütleb sulle kehvasti, niimoodi, et sa tunned end madalamana kui muru, ei ole see okei. Ükskõik kui vihased me ka ei oleks, täiskasvanud inimesed peaksid suutma end talitseda ja mitte ütlema kõike, mis sülg suhu toob.

3. Ta üritab sind muust maailmast eraldada

See algab vaikselt. Alguses teeb ta märkusi sinu sõbrannade või nende meeste kohta, lõpuks jõuab asi nii kaugele, et ta keelab sul oma perekonnaga suhtlemise. Ta soovib, et sa alluksid ainult temale. See on väga ohtlik, sest pideva manipulatsiooni tulemusena võibki tal üks hetk õnnestuda see, et ta usud ka ise, et perekond või sõbrannad on kõiges süüdi. Ja tema sinu prints valgel hobusel, kes õige suuna kätte näitas…

4. Ta räägib sinust teiste kuuldes halvasti

Normaalses paarisuhtes ei käituta nii — kui partner üritab ka teiste inimeste ees sinust halba muljet jätta, põgene! Sa oled nii palju paremat väärt. Ja kui inimesed, kelle kuuldes ta sind mustab, seda täheldades midagi ette ei võta, ei ole mitte ainult tema, vaid ka tema suhtlusringkond äärmiselt toksiline.

5. Ta paneb sind sinus endas kahtlema

See on väga kohutav vaimse vägivalla vorm — manipulatsioon, mis läheb nii kaugele, et sinu reaalsustaju muutub ja sa hakkadki oma partnerile alluma, sest ta on pannud sind siiralt uskuma, et sa ei saa ilma temata hakkama.

6. Pidev kriitika ja õelutsemine

Kriitikal ja kriitikal on muidugi ka vahe. “Kas su sokid peavad kogu aeg põrandal vedelema?” on pigem leebe kriitika vorm, juhtimaks tähelepanu kodu korrashoiule. Kuid pidev kriitika kehakaalu, söömisharjumuste või vaimse tervise teemadel vajab juba suuremat tähelepanu ja analüüsimist.

7. Tihe kontroll

Viisakas on muidugi teada anda, kus sa oma õhtut veedad ja umbes kui kauaks sa plaanid jääda, see on ka teise inimesega arvestamine. Kui sa aga ei saa ühtegi sõbrannade õhtut veeta, ilma et mees sulle iga 20 minuti tagant videokõnet ei teeks või ei nõuaks, et sa kindlal ajal kodus oleksid… see juba viitab liigsele kontrollile.