Lõpeta emotsionaalne söömine: nipid, mille abil edukalt oma toitumist kontrollida

 (2)
Lõpeta emotsionaalne söömine: nipid, mille abil edukalt oma toitumist kontrollida
Pilt on illustreerivFreeImages/Ry Young

Kas oled märganud, et sa ei söö alati vaid nälja tõttu ega selleks, et elus püsida? Toit on meile kergesti ja tihti kättesaadav ning see tekitab harjumust süüa ka siis, kui nälg pole jõudnud veel tekkida. Toit pakub muuhulgas meelelisi naudinguid ja see võib ajendada psühholoogilistest mõjutustest tingitud söömist.

Emotsioonid, mida väldime

Suhtumine toitu on suurel määral mõjutatud meie pidevalt muutuvatest emotsioonidest. Üksildus, solvumine, viha, kurbus ja ärevus vaid mõned ebameeldivatest tunnetest, mida hea meelega väldiksime. Negatiivsetel emotsioonidel on söömisele ja just ülesöömisele suurem mõju, kui positiivsetel tundmustel ja rõõmsatel hetkedel. Madalseisust pääsemiseks soovitakse kogeda õnnetunnet ja seda püütakse teha läbi suures koguses lemmiktoitude söömise, mis lohutaksid ja rõõmustaksid. See on meisse juba lapsepõlves sisse programmeeritud ja me ei oska seda endale teadvustada. Kui imik nutab, siis antakse talle süüa, et nuttu vaigistada. Kui laps kukub põlve marraskile, siis antakse talle magus komm või muu maius, et tähelepanu valult eemale viia ja tuju paremaks teha. Siis ei ole imestada, et ka täiskasvanuna soovime negatiivsete emotsioonide tundmist vältida ja valime selleks asendustegevuse, milleks võib olenevalt inimesest olla kas seks, ülesöömine või näiteks narkootikumide tarvitamine.

Seotud lood:

Toit ei kompenseeri armastust

Emotsionaalsus on üks omadussõna, mida tihti naiste iseloomustamiseks kasutatakse. Meie ühiskond, abikaasad, elukaaslased ja ka töökeskkond ei soosi tundelisust ega emotsioonide näitamist. Seega oleme ära õppinud tunnete allasurumise keerulise kunsti ja valdame seda liigagi hästi. Kui sa tahaksid nutta, siis sa hoiad end tagasi. Kui tahaksid südamest naerda, siis tunned, et see oleks kohatu. Kui soovid hellust, tähelepanu ja armastust, siis jätad selle ütlemata, sest ei taha paista liiga nõudliku või klammerduvana. Naiste seas esineb rohkem emotsionaalset söömist ja toitumishäireid, sest toidust otsitakse lohutust ja puuduvat armastust. Ülesöömisega püütakse tuimestada ka füüsilise ja vaimse läheduse puudust, mis naistele väga rängalt mõjub. Naisele on oluline, et ta saaks armastada ja kellegi eest hoolitseda, aga selleks peab tema ümber olema inimesi, kes naiselikku ja armastavat hoolt vajaksid ning väärtustaksid.

Tunnete kogemine ja maandamine

Kui allasurutud emotsioonid ja probleemid inimsuhetes hakkavad avaldama mõju sinu tervisele või kaalunumbrile, siis kuula oma keha, et mõista tegelikke põhjuseid. Toitumisharjumuste parandamine ja tervislikud valikud tulevad kasuks ja aitavad muutusele kaasa, aga sama vajalik on töö allasurutud tunnete ja meie mahasalatud naiselikkusega. Kui koged midagi ebameeldivat või oled halvas tujus, siis on lubatud nende emotsioonide tundmine! Nuta, naera, joonista, mine trenni – eralda hetk, et neid emotsioone teadvustada ja end läbi loovuse või miks liikumise maandada.

Toit ei peaks olema preemia, sõltuvus ega lohutus

Õpitavad tervislikud harjumused ja toitumiskava järgimine on esimesteks sammudeks, et söömine kontrolli alla saada. Sina kontrollid oma söömist, mitte toit sind.

Allikas: Fitcat