Trennis higistatud vedelik tuleb tagasi juua

 (6)
trenn
Scanpix

KAALUABI: Mõnede inimeste arvates ei ole treening üldse mingi korralik treening, kui see higiseks ei aja. Seepärast valivad nad ka trennid, kus higistamine on kindlustatud.

Neile sobivad spordialad on erinevad poksiliigid, mis panevad higi jooksma juba soojenduse ajal, sest koormust saab kogu keha. Pärast tund kestvat aktiivset treeningut on tavaline, et higiga on kadunud ka kilo kehakaalust.

Pulssi tõstev ning higistama ajavate spordialade hulka kuuluvad veel pallimängud nagu jalgpall, korvpall, tennis ning erinevad aeroobsed treeningud nagu näiteks bodyattack. Eriti tunnevad selliste aktiivsete treeningute järele vajadust inimesed, kes on terve päeva kontoris paigal istunud ning kelle keha tahab liikumist.

Higistamine treeningul on normaalne ning ei sõltu meie tahtest, olles passiivne protsess. Higistamiseks ei ole vaja täiendavat energiat ehk saunas käik või kuum vann ei kuluta tegelikult energiat, vaid keha kaotab vedelikku. Et organism end hästi tunneks ning ei tekiks peavalu, peaksid kaotatud vedeliku esimesel võimalusel tagasi jooma.

Higistamine on keha jahutamise viis ning higi hulk sõltub treeningu intensiivsusest, meid ümbritsevast temperatuurist ning riietest, mida treeningul kanname. Kui oled ülekaaluline, mis on omakorda soojendav kiht keha ümber, suurendab ka see higistamist. Mida suurem on rasvamass kehas, seda vähem on kehas vett, sest lihastes on ca 75% vett samal ajal, kui rasvarakud mahutavad vaid väikeses koguses vedelikku.

Hea viis vedelikutasakaalu jälgimiseks on kaaluda end enne ja pärast treeningut. Raske treeninguga on võimalik kaotada kehast rohkem kui liiter vedelikku tunnis. Kui pärast trenni kaalud vähem kui alguses, ei ole sa piisavalt joonud ning rakud kannatavad vedelikupuuduse käes. Paar protsenti kehamassi kaotamisest treeningul mõjub väga halvasti vastupidavusele ja vereringlusele, mis ei suuda enam soojust kehast välja viia. Nii on oht ülekuumenemisele, neerud saavad kannatada ning kehas tekib suur vedelikupuudus.

Huvitavaid fakte:

  • Higistamine on normaalne ja tervislik, see on keha temperatuuri reguleerimisviis. Higi hulk on inimestel erinev.
  • Kehal on miljoneid higinäärmeid, enamik neist peopesas, otsmikul, jalgades ja kaenla all. Kui kehatemperatuur tõuseb, eritavad näärmed vedelikku. Higi koosneb peamiselt veest ja sooladest. Kui vesi aurustub, jahtub keha pind ning kehatemperatuur langeb. 
  • Higistamise puhul on oluline juua palju vett, et asendada vedeliku- ja soolakadu.