12 nõuannet: kuidas toetada tervist looduslike vitamiinidega?


12 nõuannet: kuidas toetada tervist looduslike vitamiinidega?
Foto: Anastasia Dulgier/Unsplash

Praktika on näidanud, et sünteetiliste vitamiinitoodete tarbimisel gripi ja põletikuliste haiguste põdemine ei vähene. Vastupidi, need võivad tuua endaga kaasa isegi soovimatuid kõrvaltoimeid. Samal ajal kui patsiendid, kes hoolitsevad kehale vajalike toitainete eest ja on kasutanud looduslikest allikatest saadud vitamiinitooteid, on märganud, et haigestuvad varasemast kordi vähem.

Võimalik on erinevate analüüsidega hinnata oma organismi vitamiinide ja mineraalide tasemeid. Enne, kui haarad spetsiifiliste toidulisandite järgi, soovitame nõu pidada tervisespetsialistiga, keda sa usaldad, et endale mitte teha kasu asemel kahju. „Kogu organism töötab sünergias ja probleemi algpõhjus võib peituda hoopis mujal kui esmapilgul tundub. Oluline on tegeleda algpõhjustega, mitte sümptomitega.“ ütleb ökoapteegi Eliksiir juht Kaspar Pae ja annab 12 nõuannet, kuidas toetada keha ja tervist kvaliteetsete tervisetoodetega.

  • Vali kvaliteetne multivitamiin.
  • Eestis elades on vajalik pea aastaringne D3 vitamiini võtmine.
  • Ajutegevuseks ja südame- ning veresoonkonna heaks tarvita kvaliteetset laia spektriga kalaõli. Selleks sobivad Solgari Wild Alaska või Puhdas + Omega3 kalaõli.
  • Et kõik toitained imenduks — hoolitse enda seedesüsteemi eest! Selleks söö palju kiudainete rikkaid (nt chia seemned) ja ka fermenteeritud (nt hapukapsas) toite.


Ülemine loetelu kehtib kõigile, olenemata soost või olukorrast. Alumist loetelust vali enda jaoks sobiv. Üldjuhul võiks multivitamiinist, D3 vitamiinist ja kalaõlist piisata, kuid kuna iga inimese organism on alati erinev, nii toit- kui mineraalainete tasakaal võib kehas olla erinev ja ka sissesöödu imendumine erineb sõltuvalt meie soolestiku mikrofloora seisukorrast. Sel juhul võib olla vajalik organismi toetada täiendavate vitamiinide ja mineraalidega.

  • Veganid ei tohi mingil juhul ära unustada B12 vitamiini — see peaks olema kas metüülkobalamiini või adenosüülkobalamiini vormis.
  • Sportijad võiksid oma keha toetada valgu- ja aminohapeterikka spiruliinaga.
  • Rasedatel või imetavatel emadel on eriti oluline hoolitseda, et nende kehal oleks kõik vajalik enda ja lapse arengu tarvis. Rasedus suurendab paljude toitainete kasutamist, mida keha lapse arenguks kasutab. Sellises olukorras tasub kasutada laia spektriga „Prenatal’i“ ehk rasedatele mõeldud multivitamiini, aga lisaks soovitatakse kindlasti võtta veel foolhapet (see võiks olla metüülfolaadi kujul) ja põhilisi mineraalaineid — kaltsium ja magneesium.
  • Varusta keha elektrolüütide ja mineraalainetega. Selleks sobib kõige paremini“’4 soola“ segu.
  • Kui on probleeme toitainete imendumisega (nii toidust kui toidulisanditest) kasuta kvaliteetseid probiootikume ja seedeensüümitooteid — korras seedimine on tugeva immuunsuse alus! Vali lisaainete vabad kõrge kvaliteediga kaubamärgid nagu Terranova, Dr. Ohhira, Enzymedica.
  • Stressi korral kasuta looduslikke ja aktiivses vormis B-kompleks-tooteid või söö Lõuna-Ameerikast pärit adaptogeenset Maca juurt , mis toetab igakülgset hormonaalset tasakaalu.
  • Talvisel perioodil kasuta regulaarselt C-vitamiini ja tsinki.
  • Kevadel tasub organismi puhastusel maksa toetamiseks kasutada maarjaohakat ja klorella vetikat.