21 tervisenippi (NB! Voodit ei pea tegema)

 (55)
Tervis tuleb
Corbis/Scanpix

Kas selleks, et olla terve, peab kõvasti vaeva nägema? Tundide kaupa jõusaalis higistama, lõputult juurvilju koorima ja lõikuma? Ei. Kui loed läbi need 21 nippi, saad aru, et see on lihtne. 21 väikest saladust, ja sa oled terve, vormis ja ka korralikult söönud.

1. Pese käsi. Kõige tähtsam on üldse mitte haigeks jääda. Et mitte haigeks jääda, on kõige tähtsam pesta käsi. Käsi tuleb pesta vähemalt viis korda päevas, soovitatavalt sagedamini. See lihtne asi vähendab haigeksjäämist poole võrra, näitavad uuringud.

2. Kaitse silmi ka talvel, mitte ainult suvel. Eriti peavad seda arvesse võtma sinisilmsed, et vanas eas mitte nägemist kaotada.

3. Söö iga päev rohelist salatit. See pikendab eluiga kahe aasta võrra, näitavad uuringud. Muidugi tuleks iga päev teha erinevat salatit, kuid kindlad koostisosad võiksid olla punapeet, ürt-allikkress, avokaado, spinat ja sibul, mis kõik on tulvil antioksüdante.

4. Hinga sügavalt. Soola vähendamine toidus ja pinge maandamine aitavad alandada vererõhku. Sama teeb ka sügav hingamine seitsme minuti jooksul päevas. Iga hingetõmbe kestus võiks olla 10 sekundit.

5. Söö iga päev üks-kaks lusikatäit linaseemneid. Need on väga kasulikud ja vähendavad rinnavähiriski. Puista neid müslisse või salatisse.

6. Võta valuvaigisteid kohviga. On avastatud, et valu vaibub siis kiiremini.

7. Kasuta fitness ball´i. Kui tugevad on su kõhulihased, nii tugevad on ka luud. Kui teed istessetõuse, kasuta selja all suurt palli, mitte ära tee neid põrandal. Nii annad lihastele 38% rohkem koormust.

8. Joo vett madalast klaasist. Tihti tundub raske juua ära kaks liitrit vett päevas, nagu soovitatakse. Et madal klaas tundub olevat vähem täis kui kõrge, joome sellest 75% rohkem kui kõrgest kitsast klaasist.

9. Nuusuta lavendliõli. See on parim rahustaja. Samuti mõjub lavendel hästi tervisele. Kui hingata viis minutit lavendlilõhna, alandab see stressihormoon kortisooli taset, mis on seotud südamehaiguste ja kaalutõusuga.

10. Võimle siis, kui saad. Pool tundi trenni päevas parandab tervist, kuid kui sul pole selleks aega, ära muretse. 12 tundi pärast iga treeningut eraldab keha ensüüme, mis puhastavad verd kahjulikest triglütseriididest. Kord päevas treenimine tähendab, et ensüümid vallanduvad üks kord, mitu korda päevas lühemalt harjutades vallanduvad ka ensüümid sagedamini. Tööl püüa kõndida pigem treppidest kui lifti astuda. Kodus proovi 10 minutit hüppenööriga hüpata.

11. Söö väiksemalt taldrikult. Unusta keerukad dieedid, mille puhul tuleb kaloreid arvestada. Väiksemalt taldrikult sööd lihtsalt vähem! Viimase 20 aastaga on meie toiduportsjonid muutunud 20% suuremaks. Suurema osa taldrikust peaks täitma puu- või juurviljad. Liha- või kalatükk võiks olla sinu peopesast väiksem.

12. Jõutreening. Naistele on see vajalik, sest aitab asendada lihasmassi, mida vananedes kaotame. Tõstmiseks tuleks valida raskus, mida suudame tõsta 8-12 korda, kuid mida tõstes peame viimane kord kõvasti pingutama.

13. Kell 3 päeval söö midagi tervislikku. Sel ajal tahame midagi põske pista, olgu see siis tervislik. Parim on peotäis kuivatatud puuvilja, mis rahuldab meie suhkruvajaduse, seemned ja pähklid, mis annavad proteiini.

14. Mõtle oma liigestele. Osta väikesed geelpadjad, mis pannakse kandade alla ja mis vähendavad seljavaluriski.

15. Vürtsita oma toitu. Maitsetaimedes on palju antioksüdante ja tšillis näiteks on 300 korda rohkem C-vitamiini kui apelsinides.

16. Söö päevas üks õun. Õunad ja pirnid on tähtsaimad puuviljad, mis aitavad vähendada vanemate naiste suremust südamehaigustesse. Nad on tulvil antioksüdante ja alandavad vere kolesteroolitaset. Õunas leidub ka aineid, mis vähendavad Alzheimeri riski ja parandavad kopsude tervist.

17. Ära pane vilju külmikusse. Punastes puuviljades ja tomatis leidub lükopeeni, antioksüdanti, mida seostatakse kopsuvähiriski alandamisega. Selle mõju suurendamiseks hoia neid vilju toatemperatuuril.

18. Söö hommikuks rukkileiba. Keskmiselt sööb igaüks 75 g suhkrut päevas, poole rohkem, kui meil tegelikult vaja. Kui süüa hommikuks midagi, mis sisaldab rukist, püsib veresuhkrutase 19 tundi stabiilne. Nii pole vaja sul päeva jooksul ülemäära suhkrut süüa ja kell 3 on lihtne pista põske midagi tervislikku.

19. Lisa juurviljadele õli. Nii omastad neist neli korda rohkem karotenoide. Piisab ühest teelusikatäiest ükskõik millisest õlist, kuid tervisele on kasulikumad oliivi-, avokaado-, seesami-, pähkli- või linaseemneõli.

20. Ära tee hommikul voodit üles. Ühes voodis on 1,5 miljonit tolmulesta. Need tillukesed lestad on seotud selliste sümptomitega nagu aevastamine, hingeldamine ja väsimus. Teadlased on avastanud, et tolmulestad elavad hea meelega soojas, niiskes paigas, nagu korralikult ülestehtud voodi sulgteki all seda on. Segamini voodis aga tolmulestad surevad.

21. Viska hambaniit minema. Suuvesi eemaldab rohkem kattu, sest nii saavad puhtaks ka kohad, kuhu ei ulatu hari ega hambaniit.

Soovitused on pärit ajakirjast Woman&Home.