Näe unes vaid seda, mida ise tahad!

 (25)
Näe unes vaid seda, mida ise tahad!
Foto: Scanpix

Kas oled kuulnud kirgastunud unenägudest? Need on unenäod, mida nähes oled sa täiesti teadlik, et tegu on unenäoga — nende unenägude ajal on võimalik kõike teha. See on sinu maailm, kus saad ühe sooviga kõik niimoodi ümber kujundada, nagu ise tahad ja kontrollid kõike, mis sind ümbritseb.

Kirkaks unenäoks (lucid dream) nimetatakse und, mille käigus on inimene teadlik, et ta magab ja näeb und. Seda protsessi nimetatakse ka teadvusel uneks. Sellises unenäos saab inimene kontrollida kõike, samuti on võimalik sooritada asju, mis on füüsiliselt võimatud. Kirgas unenägu võib olla äärmiselt reaalne ja elav, olenevalt inimese enesetadvuse tasandist unenäo jooksul.

Kirgas unenägu võib alata kahel viisil. Esimeseks on algamine tavalisest unenäost, mis algab kui tavaline unenägu, ja mille käigus und nägev isik millalgi otsustab, et ta näeb und. Samas on võimalik ka otse kirgastunud unenäkku minna — inimene teab juba uinudes, et tegu on unenäoga ning tihti läheb ta ärkveloleku faasist otse unefaasi, ilma tunduva lõheta tema teadvusel olekust. 

Kuidas unenägusid treenida?

Unenägude treenimiseks ehk kirgaste unenägude kogemiseks on kuus põhilist etappi:

Seotud lood:

1. Vaimne ettevalmistus

2. Unenägude meenutamine

3. Unenäopäeviku pidamine

4. Unenägudega tutvumine

5. Teadlikkuse treenimine

6. Ole püsiv

Vaimne ettevalmistus tähendab seda, et sa paned paika enda suhte unenägudega. Kõik sõltub meie uskumustest ja suhtumisest. Kui oled juba kirgaste unenägudega lähemalt tuttav, siis tead, kui olulist rolli mängib su enda suhtumine ja su isiklikud ootused unenägude suhtes.

On neli olulist küsimust, mida endale esitada:

Kas sa arvad, et suudad seda teha?

Algatuseks peaks sul alati olema positiivne suhtumine. Kui sul on mingeid kahtlusi, siis püüa need muuta hoopis tugevateks uskumusteks. Ära suhtu kirgastesse unenägudesse nagu millessegi ebaloomulikku, vaid hoopis looduse antud võimalusse.

Kas arvad, et unenäod on olulised? 

Kui oled kindel, et soovid kirgaid unenägusid kogeda, siis on järgmine samm kinnitada endale, kui olulist rolli unenäod su elus mängivad. Paljud inimesed ei mäletagi oma unenägusid ja nad pole teadlikud sellest, et unenägusid on üldse võimalik mäletada ja juhtida.

Kas sa tõesti tahad seda unenägu kogeda? 

Mida rohkem sa seda tahad, seda lihtsam on sul sellega algust teha — siis oled sa juba vaimselt valmis, ega lase millelgi end enam takistada. Saates oma alateadvusesse sõnumeid, et unenäod on tähtsad ja oled entusiastlikult valmis neid nägema, kiirendad suuresti protsessi.

Kas tead, mida kirka unenäo ajal teha soovid?

Kirka unenäoga on lihtsam algust teha, kui oled juba varem välja mõelnud, mida sa teha soovid — see võib olla midagi lihtsat nagu rannas jalutamine või pargis istumine. Meenuta seda endale päeva jooksul mitmel korral ja nii suurendad tõenäosust seda ka unes kogeda.

Unenägude meenutamine mängib kirgaste unenägude kogemises väga olulist rolli. Võimalik, et oled üks neist, kes mäletab väga selgelt paljusid oma unenägusid, kuid suurem osa inimesi unustab ärgates või hetkel pärast ärkamist kogu oma unenäo või mäletab sellest vaid ähmaselt midagi.

On palju efektiivseid meetodeid oma unenägude meeldejätmiseks:

1. Ärka liikumatult. Ära ava ärgates kohe silmi ja lama samas asendis edasi.

2. Ärka aeglaselt. Anna endale aega unenägu meenutada ning ära hakka kohe mõtlema sellele, mida pärast ärkamist tegema hakkad või mis sind päeval ees ootab. Keskendu sellele, mida just unes nägid.

3. Lase mõtetel lennata. Mõtle sellele, mis iganes sulle pähe tuleb ja vaikselt võivad sulle hakata meenuma unes nähtud asjad.

4. Meenuta fakte. Kui sulle kohe unenägu ei meenu, siis püüa vähehaaval seal olnut endale meelde tuletada. Mõtle inimestele, kes seal olla võisid. Mõtle liigutustele — kas kõndisid või jooksid? Püüa meenutada emotsioone — olid sa ärevil, kurb, vihane, üllatunud?

5. Proovi erinevaid magamisasendeid. Enne voodist väljumist lama oma põhilistes unenägudes ja see võib aidata sul unenägu meenutada. Kõige parem oleks aga jääda sellesse asendisse, milles olid ärgates.

6. Viimaks, püüa kasutada alarmkella. Pane äratuskell helisema ajaks, mil sa veel magad — kõige parem oleks varahommik. Nii ärkad sa järsku otse unenäost ja mälestused on kõige värskemad. Pärast kella kinni panemist on sul lihtne kohe uuesti uinuda ja seekord juba teadlikult unenäos tegutsema hakata. Võid panna ka alarmkella enne ärkamist mitmel korral helisema — nii väljud pidevalt unest ja jääd uuesti magama, olles teadlik, et tegu on unenäoga.

Unenäopäeviku pidamine on üks olulisemaid asju kirgaste unenägude juures. Hoia enda voodi kõrval märkmik ja pastakas ning kirjuta ärgates kohe oma unenägu üles. Kirjuta algul üles märksõnad ja hiljem pikem jutt (mida detailsem, seda parem). Kui hakkad kohe pihta pikast sissejuhatusest, siis läheb sul seda kirjutades suure tõenäosusega hulk asju juba meelest. Kirjuta oma unenägudest oleviku- mitte minevikuvormis. Nii viid oma meele tagasi unenäkku ja koged seda justkui uuesti — see aitab meenutamisele kõvasti kaasa. Kirjuta alati juurde ka kuupäev ning püüa igale unenäole mõelda mingi pealkiri. Nii on see nagu lühijutt või film, mille looja oled sina ise. Unenäopäeviku pidamine treenib meie mälu ja võimet unenägusid meenutada, nii et see on üks lihtsamaid ja olulisemaid asju, mida sa teha saad.

Tutvu omaunenägudega. Kui su unenäopäevik on juba täienenud ja unenägude meenutamine pole enam eriti vaevarikas, siis oled sa oma unenägusid tõenäoliselt juba lähemalt tundma õppinud. Kindlas inimesed, paigad ja tegevused võivad su unedes tihemini esineda — näiteks toimub enamus neist rannas, tööl või kodus. Ka mõned teemad ja probleemid esinevad tihemini. Need on sinu unemärgid, millest tasuks teha nimekiri. Need muutuvad sinu jaoks kättesaadavamaks ja tänu nendele on lihtsam kirkasse unenäkku laskuda. Jäta meelde, et unemärgid ei pea olema ebatavalised — sage maja koristamine või pidev eelmise päeva unes nägemine on juba unemärgid. Hiljem, kui oled juba kuuenda etapini jõudnud, siis aitavad need unemärgid sul aru saada, millal sa und näed.

Treeni oma teadlikkust ka ärkvel olles. On vaid üks küsimus: kui teadlik oled sa oma teadvusest? Kas tabad end vahel raadiot kuulates hetkest, kus sa oled juba mitu minutit vaid vaikust kuulnud? Kas paned ühel hetkel võtmed kuhugi ja järgmisel on sul täiesti meelest läinud, kuhu need said? Sellised n-ö tsoonist väljumised näitavad, et sa ei ole päris enda “keskmes” viibinud. Mida teadlikum sa aga oled, seda parem. Kui mitu korda päevas võtad sa aja maha ning vaatad, mis on su ümber ja tunnetad oma hetkeemotsioone ja mõtteid, oma keha? Kiire graafik võimaldab seda vähe teha, kuid kirgaste unenägude kogemiseks tuleks enda teadlikkust treenida.

Siia alla kuulub ka reaalsuskontroll. Kui oled nüüdseks juba kirgaste unenägude n-ö ekspert, siis vajad seda endale meelde tuletamiseks, et tegu on unenäo, mitte reaalsusega. Jälgi oma ümbrust — kas seal on midagi ebatavalist, mis sinna ei kuulu? Kas on toimumas midagi võimatut?

Viimaks, jää püsivaks! Su unemärgid ja emotsioonid muutuvad koos elus toimuvate suuremate sündmustega. Pea jätkuvalt unenäopäevikut ning pane tähele muutusi oma unenägudes ja unemärkides. Püsivus on võti. Samas, kui otsustad kirgastest unenägudest loobuda ja n-ö tavaliste unenägude juurde tagasi pöörduda, siis jäta tasapisi kõik need võtted ära.

Kas kirgaste unenägudega kaasneb mingeid ohte?

Kirgas unenägu ei kujuta endast mingit ohtu, kui sellega liiale ei minda. Paljud kirgaste unenägude fännid lõpuks ainult selle unelaadiga lepivadki — iseenesest pole sellest midagi hullu, kuid kui kaasneb mõni järgnevatest sümptomitest, tasuks kirgaste unenägudega mõneks ajaks lõpp teha. Ärkvel olles ei tohiks juhtuda järgmisi asju:

  • Võime ignoreerida valu, mis peaks olema tugev ja vägagi tuntav;
  • saatesse või filmi neeldumine;
  • möödunu meenutamine nii selgelt, et näib nagu toimuks see uuesti päriselt;
  • tõestus, et on tehtud midagi, mille tegemist sa ei mäleta;
  • oluliste sündmuste unustamine;
  • tuttavas paigas olemine, kuid selle võõrana tundumine;
  • enda kõrvalt nägemine;
  • teised inimesed ja objektid ei näi reaalsed;
  • maailma nägemine läbi udu;
  • enda esemete seast tundmatute asjade leidmine;
  • avastamine, et seljas on midagi, mille selga panemist ei mäleta.

Niisiis, kirkad unenäod on väga huvitavad ning annavad sulle võimaluse lõputult uusi asju “kogeda”. Paljud inimesed eelistavad piirduda unenäopäevikuga ning otsivad oma unenägudele seletusi — kui aga tahad midagi põnevamat proovida ja näha unes alati just seda, mida ise soovid, siis lase käia ja avasta enda isiklik fantaasiamaailm.

Allikad: Vikipeedia, consciousdreaming.com