Tugevda oma immuunsüsteemi: kasuta seedriseemneid nagu siberlased — ja ole sama terve

 (3)
Tugevda oma immuunsüsteemi: kasuta seedriseemneid nagu siberlased — ja ole sama terve
Siberi seedermännidFoto: Bioblogi

Siberi seedermänd (Pinus sibirica) on võimas puu, kõrgusega kuni 40 m, tüve läbimõõduga 1,5-2 meetrit, kasvab aeglaselt ja elab 500-800 aastat. Siberi seedermännid kasvavad ökoloogiliselt puhtas kasvukeskkonnas — Siberi taigas.

Seedermänni raviomadused on teada ammusest ajast ning ravi eesmärgil kasutatakse noorvõrseid, okastikku, koort, vaiku, kuid kõige suuremaks väärtuseks inimese jaoks on seedriseemned ja neist valmistatud tooted. Vene ravitsejad kasutasid seedriseemnest tehtud õli hüpertoonia, ateroskleroosi, mao haavandtõve haiguste ravimiseks, kuid õli kasutati ka välispidiselt — raviti põletushaavu, verevalumeid, tehti õli inhalatsioone, vanne, massaaže. Viimastel aastatel on kasvanud ka teadusliku meditsiini huvi siberi seedermänni vastu. Uuringud kinnitavad rahvameditsiinist saadud kogemusi.

Külmpressitud Siberi seedriseemneõli (seedermänniseemneõli) teeb eriliseks see, et temasse on koondunud väga palju inimorganismile vajalikke aineid. Selle õli regulaarne manustamine varustab meie organismi mitmete asendamatute toitainetega — polüküllastumata rasvhapetega, aminohapetega (sh asendamatud aminohapped), rasvlahustuvate vitamiinidega, makro- ja mikroelementidega. Seedriseemneõli on rikkalik looduslike antioksüdantide allikas, mis aitab võidelda oksüdatiivse stressi vastu ning ennetada sellega seotud haigusi.

Seedriseemneõlis leiduvad mikro- ja makroelemendid võimaldavad inimorganismil saada vajalikke mineraalaineid. Olulisemaks peetakse fosforit, magneesiumi, mangaani, vaske, tsinki, joodi. Seedriseemneõli on hea rasvlahustuvate vitamiinide ja mõnede B-grupi vitamiinide allikas (provitamiin A, vitamiinid E, D, B1, B2, B3). E-vitamiini on seedriseemneõlis koguni 5 korda rohkem kui oliiviõlis ja 3 korda rohkem kui kookosõlis! Seedriseemneõli annab meile nii oomega-6 kui ka oomega-3 rasvhappeid.

Seotud lood:

Seedriseemneõli soovitatav päevane kogus täiskasvanule on kolm teelusikatäit. Õli võib võtta lusikaga kolm korda päevas 30 minutit enne sööki, kuid ta ei ole kindlasti mitte ainult toidulisand. Seedriseemneõli sobib suurepäraselt ka näiteks salatikastmetes, pestodes ja muudes toitudes kasutamiseks. Seda võib lisada putrudele, pastadele, aurutatud kartulile, seentele jne — nagu fantaasia lubab! Õli ei ole soovitatav kasutada vaid kuumutamiseks.

Seedriseemneõlil on tulenevalt tema ainulaadsest rikkalikkust koostisest väga palju kasulikke omadusi.

Tugevdab immuunsüsteemi

Seedriseemneõli kasutatakse traditsiooniliselt külmetushaiguste raviks kui üldtugevdavat immuunkaitset tõstvat ainet. Õli koostisesse kuuluvad karotenoidid (А vitamiini eelühendid), Е ja В vitamiinid, polüküllastamata rasvhapped ja mikroelemendid avaldavad pehmendavat ja põletikuvastast toimet ülemiste hingamisteede limaskestadele, tugevdavad nende regeneratsiooni, stimuleerivad kohalikku immuunkaitset. Seega on õli organismi üldtugevdava toimega ja aitab vältida larüngiiti ning hingamisteede ägedaid haiguseid (külmetus, gripp jms.). Samuti aitab õli võidelda kasvajate, viiruste, allergiate ja põletike vastu väljutades organismist toksilisi aineid, parandades rakuvahetust ja vere koostist.

Seedriseemneõlis sisalduvad ühendid aitavad ka meie kehakaalu kontrolli all hoida. Oomega-6 rasvhapped toetavad söögiisu reguleerivate hormoonide vabastamist, mis saadavad ajju signaali, et kõht on täis, piirates sel viisil liigset söömist.

Sobib nii naistele, meestele kui lastele

Õli on väga kasulik kasvava ja areneva lapse organismile, kuna mõjub soodsalt laste füüsilisele ja vaimsele arengule. Samuti sobib õli suurepäraselt rasedatele naistele loote väärarengute ennetamiseks ja kergesti omastatavaks looduslikuks vitamiinilisandiks (sellel on lisaks ka kerge lahtistav toime). Imetavatel emadel suurendab seedriseemneõli rinnapiima eritumist, parandab piima koostist ning aitab ennetada gaaside tekkimist imikul.

Õlis sisalduvad asendamatud rasvhapped aitavad langetada kolesteroolitaset, õli mõjub soodsalt ka kõrge vererõhu puhul. Seedriseemneõlis sisalduv E-vitamiin avaldab positiivset mõju meeste potentsile.

Nahahaigused ja maohaavandid

Seedriseemneõli mõjub soodsalt psoriaasi jt nahahaiguste korral, samuti juuste katkemise ja küünte rabeduse puhul. Seda võib muuhulgas kasutada ka välispidiselt täisväärtuslikuks nahahoolduseks — naha puhastamiseks, toitmiseks ja kaitsmiseks. Väga hea on ühendada õli välispidine kasutamine seespidise kasutamisega toidus, see toetab nahka veelgi tõhusamalt. Seedriseemneõlis sisalduvad ained aitavad kiirendada limaskestade taastumist, mistõttu see leiab kasutamist ka seedekulgla haavandite ravis.

Millist õli osta?

Kui eesmärgiks on parandada seedimist ja tervendada soole limaskesta, tasub eelistada pudelites turustatavat seedriseemneõli õlikapslitele — selle mõju seedetraktile algab juba suus ja söögitorus.

Õli ostmisel tuleb ilmtingimata tähelepanu pöörata ka õli kvaliteedile. Oluline on, et õli oleks valmistatud külmpressimise teel kõrge kvaliteediga seemnetest. 1 kg õli valmistamiseks kulub 3 kg seedriseemneid. Kuivõrd seemned ise ei ole odavad, siis ei saa ka kvaliteetne õli olla odav. Kui pakutakse müügiks väga odavat õli, siis ei saa tegemist olla kvaliteetse tootega. Tõeline seedriseemneõli ei ole küll odav, kuid selle tervendavad omadused kompenseerivad kõrge hinna, kinkides inimestele tervise ja hea enesetunde.

Seedriseemnehelbed ja seedriseemnejahu

Seedriseemneõli külmpressimisel jäävad alati järgi ka seedriseemnehelbed — tegemist on puhta, loodusliku tootega, mida ei ole kuumtöödeldud. Peenestatud helvestest saadakse seedriseemnejahu. Helvestes ja jahus on õli sisaldus umbes 21%, kuid kõik vitamiinid ja mineraalained on säilinud. Helbeid võib pannil kergelt röstida ja lisada salatitele, marjadele, jogurtile jne. Jahu sobib küpsetistes osaliselt asendama nisujahu. Samuti on seedriseemnejahu hea lisand tervisejookidele ja putrudele ning sellest saab valmistada seedripiima. Siberlased ise tarvitavad seedriseemnehelbeid pea igapäevaselt ning annavad neid immuunsuse tugevdamiseks ka lastele.

Allikas: Bioblogi