Teeme puust ja punaseks: kas ja millal sa peaksid toidulisandeid tarbima?

 (1)
Toidulisandid
Foto: Oliver Tsupsman

KODUTOHTER: Mõned peavad toidulisandeid pettuseks, mõned väidavad kindlalt, et on nende abil paranenud. Keda peaks uskuma?

Toidulisanditest rääkimine tekitab emotsioone ja vaidlusi. Teadlased hindavad toidulisandeid kitsaste teaduslike kriteeriumite järgi; tervisekaupluste töötajad usuvad, et nende tooted on turvalised ja neist saab abi.

Asjatundjate arvamus

Arstide ja toitumisnõustajate üldtuntud seisukoht on, et kõik vajalikud toitained peaks saama kätte mitmekülgsest ja tervislikust toidust. Kuid milline toit on piisavalt tervislik ja mitmekülgne ning kui palju peaks seda sööma? Kuidas saab olla kindel, et toiduvalik sisaldab kõike vajalikku?

Võib tunduda, et lihtsam on võtta iga päev üks multivitamiinitablett, et kindlustada organism kõigi vajalike toitainetega. Siiski ei soovita asjatundjad igapäevast vitamiinide söömist, sest ka suured teaduslikud uuringud pole näidanud, et sellest oleks kasu. Isegi D-vitamiini käsitlevad uuringud on vastuolulised.

Spetsialistid soovitavad kaaluda toidulisandite võtmist, kui inimesel on näiteks luuhõrenemine, rauapuudus või kurnatus, aga igal juhul tuleks konsulteerida enne oma arstiga.

Võimalik platseeboefekt

Toidulisandite uuringute tulemused on sageli täiesti vasturääkivad, mis võib viidata platseeboefektile. Mõned uuringud näitavad, et isegi valuvaigisti mõju võib 50 protsendi ulatuses põhineda platseeboefektil.

Seotud lood:

Kui kasutada toidulisandeid mõistlikult, pole põhjust suhtuda nendesse hüsteeriliselt. Kuigi uuringud seda ei kinnita, võivad nad siiski aidata vältida gripiviirusesse haigestumist, tugevdada organismi ja anda jõudu treeninguteks. Polegi tähtis, kas tulemus johtub toidulisandist või usust selle toimesse.

Süües kasvab isu

Toidulisanditest otsitakse abi kihistuvate küünte ja hõrenevate juuste vastu, nendega leevendatakse menopausivaevusi ja tugevdatakse immuunsust. Mida pikemaks toidulisandipurkide rivi kasvab, seda raskem on hallata nende kogust ja koosmõju. Näiteks takistab liigne kaltsiumi tarvitamine raua imendumist. Kaltsium võib põhjustada ka kõhukinnisust. Raualisandist pole kasu, kui seda võtta koos toiduga, sest ka piimatoodetes olev kaltsium takistab selle imendumist, mistõttu peaks rauapreparaati võtma toidukordade vahel vee või mahlaga.

Loe edasi Kodutohtri maikuu numbrist või portaalist kodus.ee

Kodutohtri maikuu teemad
* Kas olen hulluks minemas?
* Abielu ükskõiksuse soost välja
* Toidulisandid: miks ja millal?
* Kui antibiootikum ei toimi
* Kevadine allergiahooaeg
* Menopausivaevused kontrolli alla
* Uni silma rohuga või rohuta?
* Jagame toitu kõhubakteritele
* Kuidas kasutada kontaktläätsi
* Kas keskkond võidab geenid?
* Suhkru nõiaringist välja!